pentax lenses

Wybór wymiennych obiektywów nie ogranicza się tylko do wszechstronnych i łatwych do użycia instrumentów kitowych. Wiele innych wyjątkowych urządzeń optycznych sprawi że będziesz miał jeszcze więcej radości z fotografii!

Wśród tych obiektywów szczególnie rekomendujemy następujące cztery wymienne instrumenty PENTAX. Mamy nadzieję że przydadzą się one w wielu różnych sytuacjach.

(Standardowy obiektyw kitowy = Obiektyw który można kupić w zestawie z aparatem) 

    pentax lenses

Sytuacja 01

Jeśli chcesz zrobić nietypowe zdjęcie krajobrazu, rekomendujemy użycie obiektywu DA 35mm F2.4 AL.
Zmiana perspektywy z jaką się ogląda dobrze znany krajobraz zmieni radykalnie twoje wrażenia wizualne

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL

Standard zoom kit lens

smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL

Standardowy obiektyw kitowy ze zmienną ogniskową

Robienie zdjęć z tylko jednym obiektywem kitowym ciągle z tej samej perspektywy może spowodować wpadnięcie w rutynę jeśli chodzi o kąt widzenia. Tutaj widać łatwe to przewidzenia cienie rzucane przez drzewa podświetlone przez słońce. Jeśli zrobisz zdjęcie z tzw. żabiej perspektywy, z obiektywem tuż przy ziemi, zobaczysz że ten sam krajobraz będzie się prezentował zupełnie inaczej. Łagodnie rozmyty przedni plan dodaje zdjęciu głębi

Robienie zdjęć pod takim samym kątem pod jakim oglądasz dany widok gołym okiem daje wysoce przewidywalne efekty. Kiedy fotograf chce zmienić perspektywę używając obiektywu zmiennoogniskowego często robi zdjęcia z tej samej pozycji tylko zmieniając ogniskową. Z obiektywem stałoogniskowym musisz zmienić pozycję swojego ciała i w ten sposób rozwijasz świadomość jak lepiej zmieniać kąt robienia zdjęcia.


Sytuacja 02

Obiektyw DA 35mm F2.4 AL to dobry instrument do uchwycenia naturalnego wyrazu twarzy ludzi. 
Robienie zdjęć z “odległości konwersacyjnej” ułatwia to zadanie.

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL Standardowy obiektyw kitowy ze zmienną ogniskową

Spróbuj złapać naturalny wyraz twarzy twojego modela podczas angażowania go/jej w rozmowę. Ważne jest abyście oboje czuli się dobrze w swoim towarzystwie. To zdjęcie zostało zrobione siedząc na ławce w cieniu. Przy szeroko otwartej przesłonie modelka wydaje się wyróżniać z tła bardziej niż w przypadku takiego samego ujęcia obiektywem kitowym.

Różnica pomiędzy wartością maksymalną przesłony tego obiektywu i obiektywu stałoogniskowego powoduje że zakres ogniskowania jest nieco szerszy dla obiektywu kitowego. W takich warunkach model będzie się bardzie stapiał z tłem. Aby móc stworzyć podobny nastrój jak na zdjęciu zrobionym obiektywem stałoogniskowym trzeba wybrać pozycję z bardziej oddalonym tłem.

.


Sytuacja 03

Do żywszych zdjęć kwiatów rekomendujemy DA 35mm F2.4 AL. Możesz znaleźć nowe perspektywy zmieniając swoją pozycję.

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL Standardowy obiektyw kitowy ze zmienną ogniskową

Fotograf chciał uchwycić rabatkę z kwiatami tak aby zdjęcie zawierało też budynek w tle, nadający jemu szczególny charakter. Zrobienie zdjęcia z poziomu oczu przy użyciu obiektywu kitowego za bardzo miesza obiekt zdjęcia z tłem. Ujęcie pod kątem skierowanym w górę, podczas przykucnięcia bliżej kwiatów porządkuje całą kompozycję przez odsunięcie tła i włączenie kawałka błękitnego nieba.

Przez obniżenie kąta i zmianę perspektywy byłoby możliwe powtórzenie takiego efektu jak widoczny na zdjęciu zrobionym aparatem stałoogniskowym. Podczas wprowadzania zmian jest ważne rozumieć że zmiana pozycji i zmiana kąta stwarzają dużo więcej możliwości niż poleganie tylko na zmianach ogniskowej. Obiektyw stałoogniskowy, nie posiadający zoomu, sprawi że w naturalny sposób nauczysz się poruszać podczas robienia zdjęć.


Situation 04

Spróbuj fotografować zwierzęta z DA 35mm F2.4 AL z nowej, śmiałej perspektywy. Obniżenie się do poziomu oczu zwierzęcia pozwoli ci uchwycić szerszy zakres ekspresji.

smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL Standardowy obiektyw kitowy ze zmienną ogniskową

Ten słodki kotek jest zainteresowany wieloma rzeczami dookoła. Przez prowadzenie jego wzroku przedmiotem który przyciąga jego uwagę fotograf jest w stanie wywołać i złapać wiele różnych wyrazów kociej mordki. Robienie zdjęć wewnątrz może oznaczać mniej oświetlenia niż byś oczekiwał więc otwórz bardziej przesłonę i użyj szybszego czasu migawki aby uniknąć rozmazania twojego modela.

Kiedy się używa standardowego obiektywu kitowego ze zmienną ogniskową ma się naturalną tendencję to tworzenia harmonijnej kompozycji kadru. Kiedy rozwiniesz w sobie poczucie ruchu używając obiektywu ze stałą ogniskową, będziesz umiał zmieniać kąty w bardziej kreatywny sposób.


smc PENTAX-DA 35mm F2.4AL

Standardowy obiektyw

smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL

smc PENTAX-DA 35mm F2.4 AL 

Z tym obiektywem kąt widzenia jest podobny do kąta widzenia ludzkiego oka. W przeciwieństwie do obiektywu zmiennoogniskowego z tym obiektywem jest ciężko zmienić perspektywę bez fizycznego poruszania się a jeśli się nie poruszysz zdjęcia mogą wypaść nieco blado i nudnawo, o monotonnej kompozycji. Poszukiwanie najlepszego kąta przyniesie efekt w postaci nowych, ciekawych zdjęć

Sytuacja 01

Z obiektywem DA 50mm F1.8, można osiągnąć efekty pięknego rozmycia tła (bokeh) i rozmazania odpowiednich obszarów aby obiekt zdjęć był jeszcze lepiej widoczny.
Nawet zwykły przedmiot może się pięknie prezentować na zdjęciu dzięki umiejętnemu użyciu bokeh.

smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standard zoom kit lens

smc PENTAX-DA 50mm F1.8

Standardowy obiektyw kitowy ze zmienną ogniskową

Aby liście na przedzie kadru były tak miękkie jak to możliwe fotograf usytuował punkt ogniska na jak najdalszej części ramy okiennej. Wrażenie rozmycia przodu jest podobne do tego ze zdjęcia zrobionego standardowym obiektywem kitowym ze zmienną ogniskową ale są różnice w miękkości części ramy okiennej która nie jest ostra i w bokehu krajobrazu odbitego w oknie

W porównaniu do zdjęcia zrobionego obiektywem stałoogniskowym trochę brakuje tutaj miękkości. Jeśli używasz tylko standardowy obiektyw kitowy nie będziesz mieć wielu szans żeby doświadczyć takich różnic. Aby lepiej rozumieć efekt bokehu i atmosferę jaką on kreuje trzeba zmieniać obiektywy; wtedy nawet przy pomocy zoomu zrozumiesz i oddasz rozmycie tła w lepszy sposób


Sytuacja 02

Rekomendujemy DA 50mm F1.8 do zdjęć portretowych z kontrastowymi polami ostrości ponieważ ten obiektyw jest jaśniejszy niż obiektyw kitowy i potrafi pięknie rozmyć tło. Na takich zdjęciach cała uwaga skupi się na osobie modela.

smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standardowy obiektyw kitowy ze zmienną ogniskowa

Jeśli chcesz zrobić zdjęcie portretowe z profesjonalnym zacięciem najlepszy efekt osiągniesz z jasnym teleobiektywem o średnim zakresie ogniskowych i dobrej przesłonie. Postawienie modelki w cieniu zmiękczyło odcień jej skóry. Przy użyciu obiektywu zmiennoogniskowego problemem staje się tło.

Różnice między obiektem zdjęcia i jego tłem to jeden z tych elementów które mogą zadecydować o unikalności danej fotografii. Użycie jasnego obiektywu stałoogniskowego pomaga zredukować ograniczenia narzucane przez tło i robić udane zdjęcia różnych scen. Nawet odpowiednie użycie obiektywu kitowego może wynagrodzić problemy w wyborze tła.


Sytuacja 03

Z obiektywem DA 50mm F1.8, można stworzyć rozmycie tła robiące duże wrażenie I uwypuklić główny temat zdjęcia nie rezygnując z pokazania jego otoczenia.
Obecność głównego obiektu zdjęcia może być jeszcze bardziej podkreślona przez umiejętne zawężenie pola fokusa.

smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standardowy obiektyw kitowy ze zmienną ogniskową

Najlepiej jest znaleźć kwiaty które są piękne i wyróżniają się ze swojego otoczenia. Zwróć uwagę na ich tło i skomponuj obraz w taki sposób żeby użyć miękki obszar z przodu punktu ogniskowania jak pokazane na tym zdjęciu.

Kwiaty które wydają się wyróżniać z tła gdy na nie patrzymy gołym okiem na zdjęciach często gubią się. Lekkie różnice w kącie widzenia mogą być tutaj decydujące. Nawet używając zoomu poświęć moment czy dwa żeby przyjrzeć się im dokładnie pod różnymi kątami.


Sytuacja 04

Obiektyw DA 50mm F1.8 będzie silnym sprzymierzeńcem przy fotografowaniu zwierząt w ruchu. Skup się na śledzeniu obiektu zdjęcia a rozmycie tła zostaw obiektywowi.

smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA 50mm F1.8 Standardowy obiektyw kitowy ze zmienną ogniskową

Zaleta tego obiektywu jest jasna jeśli zwrócisz uwagę na piękne rozmycie tła które wygląda jak stopione. W przeciwieństwie do obiektywu kitowego duży maksymalny otwór przesłony oznacza że nawet w pomieszczeniach możesz użyć względnie wysokiej prędkości migawki bez uciekania się do bardzo dużych częstotliwości ISO.

Mordka tego kotka jest miła ale im dłużej patrzysz na to zdjęcie tym bardziej atmosfera tła staje się problematyczna. Dzieci i zwierzęta takie jak koty w wielu przypadkach nie będą się poruszać jak sobie tego życzy fotograf. Jeśli nie można wybrać idealnego tła trzeba polegać na sile bokeh.


Obiektyw z którym będziesz się cieszyć specjalnymi efektami rozmytego tła

smc PENTAX-DA 50mm F1.8

Średni teleobiektyw

smc PENTAX-DA 50mm F1.8
smc PENTAX-DA 50mm F1.8

Ten obiektyw ma kąt widzenia średniego zakresu telefoto i jako taki sprzyja izolowaniu obiektu twoich zdjęć z otaczającego ich tła. Ponieważ jego otwór przesłony jest duży za pomocą tego obiektywu osiągniesz łatwo efekty rozmycia tła. Wybierz jako główny temat twojego zdjęcia obiekt usytuowany trochę dalej niż zwykle – to pomoże ci w kadrowaniu kompozycji z rozmyciem tła przed i po punkcie ogniska

Sytuacja 01

Jeśli chcesz robić zdjęcia nieskrępowanych, dynamicznych krajobrazów rekomendujemy obiektyw DA RYBIE OKO (FISH-EYE) 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF].

Ustaw jakiś duży obiekt blisko brzegu kadru i stwórz zabawne, interesujące transformacje zwykłych obrazów.

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mmF3.5-4.5 ED [IF] Standard zoom kit lens

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF]

Standardowy zoom

Fotograf stworzył to zdjęcie ustawiając drzewo otoczone błękitnym niebem w jego centralnym punkcie. Budynek jest odkształcony ale to cecha charakterystyczna takiego obiektywu. Im dalej odejdziesz od takiego obiektu tym odkształcenia będą większe, podkreślając wrażenie olbrzymiej przestrzeni.

Fotograf starał się zrobić takie samo zdjęcie z tej samej pozycji, ale przy użyciu obiektywu kitowego. Drzewo jest w kadrze ale przestrzeń obrazu jest zupełnie inna. Jeśli pragniesz wyrazić przestrzeń powinieneś spróbować obiektyw typu rybie oko


Sytuacja 02

Jeśli chcesz robić dynamiczne portrety rekomendujemy DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF].
Tło z wieloma prostymi liniami podkreśli efekt dystorsji tworząc zabawne zdjęcie z niezwykłą atmosferą.

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standardowy zoom

To zdjęcie zostało zrobione na wewnętrznym tarasie z takiego kąta który powoduje odczucie głębi i przestrzeni. Głębia tła jest dużo bardziej uwypuklona niż w przypadku zdjęcia zrobionego zwykłym obiektywem kitowym. Modelka zrobiła dramatyczny gest tak jakby starała się nie zgubić w przestrzeni obrazu.

Aby wyrazić lepiej przestrzeń fotograf przyklęknął lekko podczas robienia tego zdjęcia. Oglądany sam, to piękny kadr z idealną kompozycją ale w porównaniu do zdjęcia z obiektywu typu rybie oko wydaje się słaby. Zmiana obiektywów może pomóc w robieniu bardziej różnorodnych zdjęć.


Sytuacja 03

Lepsze uwypuklenie formy kwiatu? Spróbuj obiektyw DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF].
Robienie zdjęć pod różnymi kątami daje różne formy deformacji dla zwiększenia wpływu zdjęcia na odbiorcę

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mmF3.5-4.5 ED [IF] Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standardowy zoom

Robiąc zdjęcie okrągłego kwiatu ten obiektyw jeszcze zwiększy jego obecność w kadrze przez wzmocnienie dystorsji. To daje szczególnie dobre efekty w przypadku takich kwiatów jak słoneczniki które są same w sobie okrągłe do pewnego stopnia. Przestrzeń tła zbliża się do widoku jaki mógłby mieć insekt. Wyobraź sobie że jesteś owadem i poszukaj najlepszej perspektywy.

Jeśli twoim celem jest po prostu oddanie piękna kwiatów ten obiektyw będzie lepszym wyborem. Jednakże zdjęcie nim zrobione, choć piękne, nie zaskoczy cię niczym nowym i nie wywrze tak dużego wrażenia na odbiorcy. Zmieniaj obiektywy aby nie robić konwencjonalnych zdjęć które wszyscy już gdzieś widzieli.


Sytuacja 04

Obiektyw rybie oko nadaje się świetnie do zabawnych fotek typu “wielki nos”.

Możesz złapać wiele śmiesznych min zmieniając dystans obiektu podczas robienia zdjęć

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standard zoom kit lens
smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF] Standardowy zoom

Kiedy fotograf zbliżył się do kota odpoczywającego na placu zabaw kot się nim zainteresował i podszedł bliżej. Patrząc przez wizjer będziesz zbliżać się do kota z aparatem więc możesz go wystraszyć. Lepiej jest użyć podglądu Live View i zbliżyć do niego sam aparat

Standardowy obiektyw kitowy nadaje się do konwencjonalnie ładnych zdjęć ale czasami po prostu ładne zdjęcie to o wiele za mało. Z obiektywem typu rybie oko są możliwe nawet ekstremalne zmiany i pozwoli ci on dostrzegać zwykłe przedmioty w niezwykły sposób.


Obiektyw zdolny do podkreślania przestrzeni i deformacji

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mmF3.5-4.5 ED [IF]

Obiektyw rybie oko

smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF]
smc PENTAX-DA FISH-EYE 10-17mm F3.5-4.5 ED [IF]

Ten obiektyw oferuje niezwykle szeroki kąt widzenia w zakresie od ultra szerokiego to rybie oko. Ekspansja przestrzeni w obrazie jest dużo większa niż postrzegana przez ludzkie oko więc patrząc przez niego możesz się oderwać od rzeczywistości. Charakterystyczna deformacja będzie nawet silniejsza jeśli zbliżysz się do obiektu zdjęcia. Po przyzwyczajeniu się do tego niezwykłego kąta widzenia można uniknąć monotonnego polegania wyłącznie na efektach ekstremalnych. Jeśli cofniesz się do średniej odległości obiektyw może cię znowu zaskoczyć.

Click here to Purchase this product

Sytuacja 01

Jeśli znajdziesz coś szczególnie interesującego, będącego zarazem elementem większego krajobrazu, rekomendujemy obiektyw DFA MACRO 50mm F2.8.
Potrafi on oddać detale lepiej niż obiektyw kitowy

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standard zoom kit lens

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8

Standardowy zoom

Fotograf skupił swoją uwagę na metalowym elemencie przytrzymującym okiennicę. Starał się nie podejść za blisko aby nie stracić atmosfery zdjęcia. Podejście blisko z obiektywem makro do obiektu zdjęcia to jedna rzecz ale w niektórych przypadkach trzeba też myśleć o zachowaniu równowagi.

Aby zrobić to zdjęcie fotograf podszedł prawie tak samo blisko jak z obiektywem makro. Jak widać standardowy obiektyw kitowy dobrej jakości może być także użyty z powodzeniem w fotografii zbliżeniowej. Dlatego to takie ważne aby dobrze przyjrzeć się różnym przykładom i zdać sobie sprawę z różnic pomiędzy obrazami zarejestrowanymi przez obiektywy o stałej ogniskowej i standardowe obiektywy kitowe o zmiennej ogniskowej.


Sytuacja 02

Z obiektywem DFA MACRO 50mm F2.8, możesz się skoncentrować na małych detalach ludzkiego ciała takich jak końce palców.
Zdjęcia robione w zakresie makro będą mieć inny charakter w zależności od punktu ogniskowania więc można poszerzyć w ten sposób ich ekspresję.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standardowy zoom

Zainteresowanie fotografa skupiło się na palcach ręki więc paznokieć środkowego palca został punktem ogniskowania a bokeh delikatnie przesunął się na tło. Paznokieć połyskuje bardziej niż na zdjęciu robionym obiektywem kitowym co świadczy o lepszej ostrości obiektywu makro.

Ponieważ tu porównuje się dwie fotografie tej samej sceny, można łatwo dostrzec różnice w nastroju zdjęcia stworzonym przez światło. Gdyby była pokazana tylko jedna fotografia mogłoby się wydawać że obiektyw kitowy w zupełności wystarczy ale jeśli zmienisz obiektyw sam poczujesz różnicę.


Sytuacja 03

Jeśli chcesz podjeść bliżej żeby fotografować kwiaty tak duże jak to tylko możliwe, czas na użycie DFA MACRO 50mm F2.8.
Nawet żyłkowanie płatków będzie świetnie widoczne na zdjęciach.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standardowy zoom

Fotograf zbliżył się do płatka kwiatu jak to tylko było możliwe i różnica pomiędzy specjalnym obiektywem makro i standardowym obiektywem kitowym jest oczywista. Można robić zdjęcia kwiatów z wykorzystaniem otaczającej ich atmosfery w formie tła ale do zbliżeń pokazujących poszczególne części kwiatu rekomendujemy wyspecjalizowany instrument.

Ta fotografia została zrobiona z minimalnej odległości standardowym obiektywem kitowym. Żeby pokazać miękkość płatka kwiatu dobrze by było podejść bliżej. Obiektyw makro zapewnia ci więcej możliwości przy fotografowaniu kwiatów sprawiając że twoje kompozycje będą wyjątkowe.


Sytuacja 04

Z obiektywem DFA MACRO 50mm F2.8, możesz się skupić na konkretnych cechach zwierzęcia i odkryć nowe wymiary niemożliwe do osiągnięcia w standardowy sposób.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standard zoom kit lens
smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8 Standardowy zoom

W tej źrenicy widać siłę dzikiego zwierzęcia. Całościowe zdjęcie kota z reguły nie wychodzi poza przekazanie miłego wrażenia. Ograniczenie pola widzenia tylko do części zwierzęcia daje zupełnie inny efekt. Aby podjeść tak blisko musisz pozwolić kotu przyzwyczaić się do twojej obecności a potem poruszaj się wolno.

Fotograf chciał uwiecznić zrelaksowaną sylwetkę tego kotka. Urok jego okrągłych źrenic daje zupełnie inne wrażenie niż obraz zrobiony za pomocą obiektywu makro. Zmiana obiektywów pozwala ci się nauczyć jak robić różne rodzaje zdjęć.


Obiektyw który pomoże ci odkrywać nowe rzeczy tak jakbyś był znowu dzieckiem.

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8

Obiektyw makro

smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8
smc PENTAX-D FA Macro 50mm F2.8

Wyjątkowa charakterystyka obiektywu makro polega na możliwości podejścia blisko do obiektu fotografowania. Odkrycia zrobione przy takich okazjach to zabawa połączona z fascynacją – kluczowe aspekty fotografii. Fotografowanie będzie łatwiejsze jeśli najpierw poobserwujesz obiekt i zdecydujesz na jakim punkcie chcesz się skoncentrować. Kiedy już wykonasz zbliżenie i zobaczysz swój obiekt w dużym powiększeniu przekonasz się że widać każde poruszenie i każdy podmuch .Możesz też próbować powiększyć prędkość migawki albo poczekać aż przestanie wiać.

.

do góry